Podcast Crappy Brainz – Overprikkeling Podcast Ed de Ouden – 1 – Soorten overprikkeling en cirkel

Podcast Crappy Brainz – Overprikkeling 1 – Soorten overprikkeling en cirkel

Intro

Hallo, leuk dat je luistert.

Mijn naam is Ed den Ouden en dit is een Crappy Brainz podcast…

Bij deze podcast hoort een checklist en deze staat als PDF-bestand bijgevoegd bij de link die je gebruikt hebt om deze podcast te starten.

Overprikkeling, deel 1

En vandaag ga ik het hebben over overprikkeling. Deze podcast is het 1e deel van een 3-luik. Deel 2 gaat over de cognitieverstoringscurve en het 3e deel bespreekt je mentaal optimale balans, je MOB. Daarover binnenkort meer.

Overprikkeling, overspoeling en problemen met de verwerkingsdruk in de hersenen (en dan met name in het werkgeheugen) ontstaan heel snel, maar dalen maar heel traag. Dus het gaat opstapelen. Het gevolg is dat dagelijkse verstoringen steeds ernstiger worden, omdat een nacht slapen niet voldoende nieuwe energie geeft om de gestapelde ‘schade’ van gisteren, vorige week en misschien wel vorige maand te herstellen.

De manier waarop cognitieverstoringen zich uiten verschillen per persoon:

  • Druk, hyperactief, ongeremd;
  • Vergeetachtig;
  • Verkeerde handelingen;
  • Moeite met woorden of cijfers;
  • Moeite met nadenken;
  • Moeite met plannen en overzicht;
  • Hersenmist en mentale traagheid;
  • Diafocus bij het zien (schokkerig beeld);
  • Motorische onhandigheid;
  • Vermoeidheid;
  • Mentale traagheid die je zelf niet opmerkt;
  • Hoofdpijn;
  • Tinnitus (oorsuizen)
  • Ontheemd, los van de werkelijkheid;
  • Hoofdrekenen lukt niet meer;
  • Concentratie- en geheugenproblemen;
  • Et cetera.

Overprikkeling

De definitie van het begrip overprikkeling is soms een beetje onduidelijk, want er is geen echt eenduidige omschrijving. Er is ook (nog) geen officiële diagnose die overprikkeling heet, ondanks het feit dat overprikkeling echt ziekmakend en zelfs invaliderend kan zijn.

Er bestaan 3 soorten overprikkeling:

  • Zintuiglijk
  • Cognitief
  • Emotioneel

Bij zintuiglijke overprikkeling…

… zijn de hersenen niet goed in staat om alle signalen van de zintuigen goed te verwerken. Deze signalen komen dan vaak ongefilterd binnen. Alles even hard en alles even veel. Normaal filteren de hersenen bijvoorbeeld bijgeluiden automatisch uit zodat je beter kunt focussen op een gesprek. Bij NAH is deze filtering vaak beschadigd. Zo is bijvoorbeeld een kermis echt een drama voor mensen die veel last hebben van zintuiglijke overprikkeling. Maar ook een TV-reclame, een webpagina, een toeterende auto, spelende kinderen of andere beelden en geluiden kunnen heel sterk overprikkelen.

Bij cognitieve overprikkeling…

… hebben mensen last door diep nadenken, leren, onthouden, veel informatie, complexe informatie, snel besluiten moeten nemen, multitasking, et cetera. Ik heb daar zelf veel last van. Als ik 30 minuten aan dit blog werk dan is het beste van de dag er wel weer af. Dan gaan mijn oren suizen (tinnitus) en beginnen mijn hersenen, en dan vooral het werkgeheugen, te haperen. Dan schiet ik direct omhoog in de verstoringcurve (zie volgend hoofdstuk). Dit is de vorm van overprikkeling die soms niet direct door zorgprofessionals wordt opgemerkt, want aan de buitenkant zie je eigenlijk niet dat er iets ernstigs aan de hand is. Deze vorm wordt ook wel eens overspoeling genoemd.

Emotionele overprikkeling…

Mensen die last hebben van emotionele overprikkeling zijn kwetsbaar in emoties. Ze kunnen deze niet goed reguleren. Bij kleine tegenslagen reageren ze al heel dramatisch, kortaf, snauwerig of zelf woedend. Dat hebben ze niet goed in de hand en daar kunnen ze niets aan doen. Maar het kan ook de andere kant op gaan: hyper-vrolijk.

Overprikkeling bij NAH houdt zichzelf vaak in stand of versterkt zichzelf zelfs. Want overprikkeling leidt tot meer overprikkeling, en daar ben je extra gevoelig voor als je al overprikkeld bent. Een lastige vicieuze cirkel dus.

En toch is die cirkel te doorbreken door:

  • Het creëren van overzicht
  • Het elimineren van kleine overprikkelingsoorzaken,
  • Een gezonde geestelijke ontlading (kwijtraken van je vervelende emoties)
  • Het doen van dingen die je echt mentale rust geven

En de vraag is dan natuurlijk: wat zijn nu voor jou de punten waarmee je jouw cirkel van overprikkeling soms kunt doorbreken?

Soms is dat moeilijk te bepalen. Dat weet ik. Het kost tijd…, tijd die je nodig hebt om dingen anders te zien en om dingen anders aan te pakken. Een handige tip is: doe hetgeen je overprikkelt niet of doe het precies andersom… En vooral: blijf steeds opletten of je zelf verbeterpunten kunt ontdekken. Iemand anders kan je wel adviseren wat je moet doen, maar zelf ontdekken werkt veel beter. Dan passen dingen beter bij je. Maar dat kost wel wat meer tijd, er bestaat helaas geen snelle standaardoplossing…

(PRET, zoals besproken in een eerdere podcast helpt ook al veel!)

Afsluiting

We zijn aan het einde van deze podcast gekomen.

Er volgen binnenkort nog 2 delen die tezamen met deze podcast het 3-luik overprikkeling vormen.

De podcast is gebaseerd op mijn eigen ervaringen en ervaringsdeskundigheid. Het zijn tips die in mijn situatie goed werkten. Maar ik ben een coach, geen arts. Overleg dus altijd met je arts of behandelaar als dat nodig is.

Oké, tot de volgende keer, dank voor je aandacht…, ik wens je een fijne dag verder… en succes met het verminderen van overprikkeling.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *