Column Marly – De Hersencoach week 5 Zondag 29 augustus 2021

De Hersencoach – week 5 – De laatste uitdaging

De HersenCoach zit er bijna op!

Als we even terugkijken.. welke uitdagingen hebben we dan gehad?

Week 1 zijn we aan de slag gegaan met stress en ontspanning

Week 2 ging over voeding

Week 3 zijn we ingegaan op slapen

Week 4, afgelopen week kregen we een mentale uitdaging

Als we nu alles op een rijtje zetten is er 1 onderwerp wat we nog niet gehad hebben.. juist ja.. beweging !

Deze laatste wordt dus een actieve uitdaging. Mooi, want beweging is enorm belangrijk voor je hersenen.

Bewegen zorgt ervoor dat je hersenen goed doorbloed raken en genoeg voeding en zuurstof krijgen. Ook zorgt beweging voor de aanmaak van nieuwe hersencellen én versterkt het de verbindingen tussen die hersencellen. Goed voor je denkvermogen en minder kans op ziektes.

De beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad geven aan dat je per week tenminste 2,5 uur matig intensief moet bewegen.

In dit laatste filmpje is Erik Scherder aan de beurt met uitleg. Overigens, dat had ik nog niet verteld, overigens is die filmpje ook in een prikkelarme versie te bekijken.

Als Ommetje-gebruiker ben jij al actief bezig. Als je de app dagelijks gebruikt, beweeg je namelijk al zeker 20 van de 30 aanbevolen minuten. Maar hoe kom je bij (of voorbij) dat half uur? Dat ga je vandaag ontdekken.

Bekijk onderstaande uitdagingen en vink er één aan waarmee je deze week aan de slag gaat. Je krijgt dan meteen handige tips die je helpen volhouden.

 

 

Selecteer jouw persoonlijke uitdaging:Deze vraag is verplicht

*

A

Uitdaging 1. Doe iedere ochtend een 15 minuten work-out. Dit kan met een app of een YouTubevideo, maar ook met ‘Nederland in Beweging’. Dit tv-programma is iedere ochtend te zien op NPO1, maar je kunt de afleveringen ook gratis streamen.

B

Uitdaging 2. Laat de auto staan. Vervang korte ritjes met de auto de komende week door een wandeling of fietstochtje. Zo kom je aan jouw dagelijkse portie beweging terwijl je andere dingen doet. Boodschappen doen bijvoorbeeld, of langsgaan bij een vriend.

C

Uitdaging 3. Knap je tuin op. Heb je groene vingers? Geef je tuin een make-over! Met onkruid wieden en bloemen planten ben je actief bezig zonder dat je het door hebt.

D

Uitdaging 4. Neem de trap. Laat de lift en de roltrap de komende week links liggen en kies voor de trap! Dat is zo gedaan en draagt bij aan je fitheid.

E

Uitdaging 5. Probeer een nieuwe sport. Hou jij van een beetje extra uitdaging? Doe dan die ene sport die je altijd al eens hebt willen proberen. Neem een oefenles tennis, ga paardrijden of maak een afspraak met een trainer op de sportschool.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *