Column Lieky, herken jij dit ook bij jezelf – Zondag 27 juni 2021

Herken je dit ook bij jou?

Overdrive zie je vooral vaak bij mensen die ook VOOR het letsel erg gedreven waren en pas stopten met iets als het ook echt goed of klaar was.

Als dit bij jou zo was, dan zal je meer moeite hebben om jezelf af te remmen nu NA je hersenletsel.

 

  • Dan zal je dit ook bekend voorkomen.

 

Te veel doen als je je goed voelt, is ook zo’n valkuil. Eigenlijk moet er een balans zijn tussen niet te veel op goede dagen en niet te weinig op slechte dagen. Je moet je hersenen opnieuw opvoeden.

Structuur en regelmaat is heel belangrijk. Het biedt je hersenen echt houvast waardoor je hopelijk zo optimaal mogelijk kunt functioneren.

 

* Wat kun je aanpassen.

Probeer als je ergens bent of met iets bezig bent tussendoor, ook al lijk je nog niet moe, toch even pauze in te bouwen of de stilte op te zoeken om te bewust voelen hoe je er echt bij zit. Vaak als je de rust opzoekt, en even stil staat bij je gevoel, merk je dat je toch wel moe bent. Je geeft zo je hersenen ook al de gelegenheid om al wat te verwerken, waardoor de emmer iets leger wordt of in elk geval niet voller. Het moment dat de emmer overloopt, wordt daarmee iets uitgesteld.

 

* Voor de nacht

En voor het slapen gaan je hersenen rustig laten wennen aan de nacht, dus niets actiefs meer doen, kan het in slaap vallen mogelijk wat makkelijker maken. Schiet je iets te binnen dat je niet vergeten mag, schrijf het dan op. Zorg voor pen en papier in de buurt van je bed.

Door de dag voldoende rustmomenten nemen, kan ook op slaap een gunstige invloed hebben, omdat ze dan niet eerst nog alles verwerken moeten.

 

* 1 ding tegelijk en niet te lang.

Eigenlijk moet je er rekening mee houden dat je bij hersenletsel al te laat kunt zijn op het moment dat het signaaltje door komt. Wacht dus niet met rusten totdat je lichaam aangeeft rust nodig te hebben. Bouw structureel een pauze in.

 

  1. om na elk half uur inspanning, voor een kwartier ontspanning te zorgen. Omdat na dat half uur de concentratie afneemt en daardoor het vermogen om informatie op te nemen.

 

* Even tellen

En wil je iets zeggen, tel dan even, het kan je helpen wanneer je geneigd bent er te snel iets “uit te floepen” en daardoor mensen wel eens kwetst. Door jezelf aan te leren om te tellen, geef je je hersenen de tijd om na te denken, je zelf de tijd om te voelen en zou je het wel zeggen of niet. Waarschijnlijk zal je het vaker laten zo als het is.

 

Een kanttekening hierbij: Soms kan de zogenaamde rem stuk zijn en daardoor het besef van wat normaal gedrag is en wat niet.

 

Ik hoop hiermee iets meer herkenning en erkenning te geven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *