Column Marly – Omgaan met stress zondag 29 november 2020

Omgaan met Stress

Na vorige week over de thuiswerkstress in deze coronatijd gesproken te hebben, kijken we vandaag naar de tussen aanhalingstekens ‘gewone’stress. Stress die onstaat of je nu werkt of niet.

Omgaan met stress lijkt ingewikkelder dan het is. Door strategische stappen te zetten kun je slimmer omgaan met stress en je snel kalmer en blijer voelen.

Omgaan met stress, het gaat niet vanzelf weg

Nou ja, uiteindelijk verdwijnt die stress heus wel. Maar je wilt niet wachten tot de stress vanzelf verdwijnt. Nee, je wilt leren beter om te gaan met stress zodat je je nu kalm en blij kunt voelen.

Dus laten we dat doen. Beter omgaan met stress zodat het leven weer leuk en licht wordt, terwijl je tegelijkertijd gewoon je leven kunt leiden.

Slim omgaan met stress betekent dat je beter wordt in plannen. Heel simpel en logisch. Want weet je – stress afbouwen kost grofweg net zoveel tijd als stress opbouwen.

Als je je een slag in de rondte werkt dan bouw je stress op. Als je vervolgens nauwelijks tijd neemt om te herstellen, dan bouwt de stress niet voldoende af. Waardoor je in de problemen komt.

Dus? Dus plan bewust momenten van herstel in. Neem een paar minuten de tijd om een weekplanning te maken. Het is belangrijk dat je ruimte maakt voor de zogenoemde anti-stress-S-en.

De 4 anti-stress-S-en

  1. Slaap– Slaap zo lang als je nodig hebt om je uitgerust te voelen. Maak voldoende slapen een prioriteit. En als je er baat bij hebt: doe af en toe een dutje. Een kwartiertje dutten links en rechts doet wonderen voor je stressniveau. Als je voldoende slaapt kun je geen burn-out krijgen. Klinkt simpel.
  2. Sport– Een geweldige manier om stress versneld te ‘verbranden’. Zorg minimaal één keer per week voor een stevige work-out. Regelmatig hardlopen vermindert je kans op burn-out bijvoorbeeld met 50%. Dat is bést fijn, al is dit niet voor iedereen van ons Lotgenoten nog weggelegd, hardlopen en een stevige work-out bedoel ik
  3. Stilte– Maak dagelijks minimaal 10 minuten vrij om te mediteren. Beter nog: Mediteer een kwartier voor je dag begint en een kwartier voordat je gaat slapen. Het houdt je brein kalm en geeft je een gezonde basis van waaruit je je dag (en nacht) tegemoet kunt treden.
  4. Spelen– Zorg dat je een paar keer per maand een hele dag niets Een dag waarop je gewoon doet waar je zin in hebt, zonder verplichtingen. Plan het bewust in, want zulke dagen ontstaan meestal niet uit zichzelf. Speel en wees lekker lui. Werk is verboden op dagen als deze.

En weet je wat zo leuk is? Deze vier gewoontes helpen je omgaan met stress en maken je tegelijkertijd succesvoller, creatiever, blijer en productiever. Theoretisch in elk geval, of dat voor ons in de praktijk ook zo werkt, durf ik niet gelijk te garanderen

Je bent een mens – geen robot. Je kunt niet altijd werken, altijd productief zijn. Deze simpele gewoontes helpen je beter functioneren als mens, op al je levensgebieden.

  1. Maak je problemen klein en tastbaar

Ja. Hoe kleiner je je problemen kunt maken, des te minder stress ze je geven. Vraag je niet af hoe je dat enorme project in hemelsnaam op tijd af kunt krijgen. Vraag je af: ”wat is de volgende kleine stap die ik kan zetten?”

Misschien is het antwoord: een planning maken. Goed. Pak een kop thee en ga zitten om te plannen. Meer niet.

Hoe kleiner je je problemen maakt, des te makkelijker je ze oplost en des te minder stress het je oplevert. Dat is de grap van de kleine stap.

  1. Relativeer

Hoe groter en belangrijker we onszelf en ons werk maken, des te meer stress we ervaren.

Ik zal een voorbeeld uit de eigen ervaring nemen.

Net als velen onder ons heb ik zeer regelmatig een probleem met opstaan en de dag beginnen.

Nu kun je denken: pffff nu moet ik weer aan de gang met die hele zelfverzorging. MAAR je kunt het ook op delen in stapjes en het in kleine stappen doen.; Zo, nu ga ik me eerst even wassen. Als je gewassen bent en even rustig gezeten hebt: Zo, nu ga ik me aankleden. En zo ga je vervolgens verder met steeds en klein stapje erbij totdat je het zelf voldoende vindt. Je hoeft je niet elke dag op te maken bijvoorbeeld. Het is nét wat je zelf wilt die dag.

Beter omgaan met stress betekent jezelf, je werk en je leven wat minder serieus nemen. Dat je inziet dat je werk belangrijk is, maar dat andere dingen kunnen zijn die belangrijker zijn.

Wat voor dingen?

  • Je relaties.
  • Je gezondheid.
  • De mate waarin je geniet van je leven.
  • Tijd doorbrengen met je kinderen.
  • Een positieve bijdrage leveren.

Het punt is: als je constant gestrest bent dan lever je geen positieve bijdrage. Misschien wel op je werk. Maar je leven is meer dan je werk alleen.

Onthoudt: je werkt om te leven, je leeft niet om te werken !!!

Je gestreste houding is als vergif voor je geluk, je gezondheid en je relaties. Gebiéden die uiteindelijk belangrijker zullen blijken dan je succes of je inkomen.

Leer de boel in het juiste perspectief te plaatsen. Geld, succes, status, roem, populariteit, winnen – díe dingen zijn leuk. Maar ze zijn niet alles. Ze vormen niet het doel van je leven. Ze brengen je uiteindelijk niet de voldoening waar je naar zoekt.

Vergeet de 4e S niet :ja.- En dat is spelen. Als je beter wilt omgaan met stress dan moet je spelen. Ik noemde het al in de 4 S-en, maar ik licht het nogmaals uit omdat de meeste mensen spelen lang niet serieus genoeg nemen. Als volwassene denk je niet meer te mogen spelen. Waarom niet? Ga met je (klein)kinderen verstoppertje spelen, speel tikkertje, spring samen eens op de trampoline Ga samen van een glijbaan… wedden dat het leuke momenten oplevert?

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *