Gedicht van en door Marly – Vreemdeling zondag 29 november 2020

Audio staat onder tekst

Vreemdeling

 

Wie ben ik toch, waar is mijn eigen ik gebleven

Wie is die vreemdeling in mijn eigen leven

 

Ik ken mezelf helemaal niet

Al geloof ik niet dat iemand anders dat ziet

 

Vrolijk doen, lachen en interesse tonen voor de ander is zo normaal

En dat doe ik zoals altijd allemaal

 

Gewoon al mijn verplichtingen nakomen zoals het moet

Ook dat doe ik alsof het me allemaal niets doet

 

Maar diep van binnen voel ik zoveel pijn

Waarom kan ik niet gewoon mezelf zijn

 

Wie is dat vreemde mens met al dat zelfmedelijden

Hoe moet ik dat mens naar wat geluk begeleiden

 

Ik moet dat mens niet

Al snap ik haar verdriet

 

Maar waarom kan ze zich niet vermannen

En dat verdriet uit haar leven bannen

 

Waarom breekt ze constant in tranen uit

Ziet ze niet dat ze daarmee haar eigen geluk verbruidt

 

Ze wil geen mensen meer onder ogen komen

Ze kan zelfs niet meer dagdromen

 

Het is toch niet te geloven dat ík dat mens vol zelfmedelijden ben

Dat zijn normaal de mensen waar ik hard voor wegren

 

Ik kan op die manier mezelf helemaal niet respecteren

Laat staan dat ik me zo zou accepteren

 

Ik moet hier een weg in zien te vinden

En dan mijn oude ik weer aan mezelf zien te binden

 

Misschien moet ik gaan accepteren dat dat zijn tijd nodig heeft

En dat de oude ik wellicht nooit meer opleeft

 

Het zou mooi zijn als er een sterker persoon door zou opstaan

Maar misschien moet ik daar nu nog niet van uitgaan

 

Ik denk dat ik te veeleisend voor mezelf ben

En dat ik daarom mezelf nu niet eens herken

© Marly van der Wijk

 

Column Marly – Omgaan met stress zondag 29 november 2020

Omgaan met Stress

Na vorige week over de thuiswerkstress in deze coronatijd gesproken te hebben, kijken we vandaag naar de tussen aanhalingstekens ‘gewone’stress. Stress die onstaat of je nu werkt of niet.

Omgaan met stress lijkt ingewikkelder dan het is. Door strategische stappen te zetten kun je slimmer omgaan met stress en je snel kalmer en blijer voelen.

Omgaan met stress, het gaat niet vanzelf weg

Nou ja, uiteindelijk verdwijnt die stress heus wel. Maar je wilt niet wachten tot de stress vanzelf verdwijnt. Nee, je wilt leren beter om te gaan met stress zodat je je nu kalm en blij kunt voelen.

Dus laten we dat doen. Beter omgaan met stress zodat het leven weer leuk en licht wordt, terwijl je tegelijkertijd gewoon je leven kunt leiden.

Slim omgaan met stress betekent dat je beter wordt in plannen. Heel simpel en logisch. Want weet je – stress afbouwen kost grofweg net zoveel tijd als stress opbouwen.

Als je je een slag in de rondte werkt dan bouw je stress op. Als je vervolgens nauwelijks tijd neemt om te herstellen, dan bouwt de stress niet voldoende af. Waardoor je in de problemen komt.

Dus? Dus plan bewust momenten van herstel in. Neem een paar minuten de tijd om een weekplanning te maken. Het is belangrijk dat je ruimte maakt voor de zogenoemde anti-stress-S-en.

De 4 anti-stress-S-en

  1. Slaap– Slaap zo lang als je nodig hebt om je uitgerust te voelen. Maak voldoende slapen een prioriteit. En als je er baat bij hebt: doe af en toe een dutje. Een kwartiertje dutten links en rechts doet wonderen voor je stressniveau. Als je voldoende slaapt kun je geen burn-out krijgen. Klinkt simpel.
  2. Sport– Een geweldige manier om stress versneld te ‘verbranden’. Zorg minimaal één keer per week voor een stevige work-out. Regelmatig hardlopen vermindert je kans op burn-out bijvoorbeeld met 50%. Dat is bést fijn, al is dit niet voor iedereen van ons Lotgenoten nog weggelegd, hardlopen en een stevige work-out bedoel ik
  3. Stilte– Maak dagelijks minimaal 10 minuten vrij om te mediteren. Beter nog: Mediteer een kwartier voor je dag begint en een kwartier voordat je gaat slapen. Het houdt je brein kalm en geeft je een gezonde basis van waaruit je je dag (en nacht) tegemoet kunt treden.
  4. Spelen– Zorg dat je een paar keer per maand een hele dag niets Een dag waarop je gewoon doet waar je zin in hebt, zonder verplichtingen. Plan het bewust in, want zulke dagen ontstaan meestal niet uit zichzelf. Speel en wees lekker lui. Werk is verboden op dagen als deze.

En weet je wat zo leuk is? Deze vier gewoontes helpen je omgaan met stress en maken je tegelijkertijd succesvoller, creatiever, blijer en productiever. Theoretisch in elk geval, of dat voor ons in de praktijk ook zo werkt, durf ik niet gelijk te garanderen

Je bent een mens – geen robot. Je kunt niet altijd werken, altijd productief zijn. Deze simpele gewoontes helpen je beter functioneren als mens, op al je levensgebieden.

  1. Maak je problemen klein en tastbaar

Ja. Hoe kleiner je je problemen kunt maken, des te minder stress ze je geven. Vraag je niet af hoe je dat enorme project in hemelsnaam op tijd af kunt krijgen. Vraag je af: ”wat is de volgende kleine stap die ik kan zetten?”

Misschien is het antwoord: een planning maken. Goed. Pak een kop thee en ga zitten om te plannen. Meer niet.

Hoe kleiner je je problemen maakt, des te makkelijker je ze oplost en des te minder stress het je oplevert. Dat is de grap van de kleine stap.

  1. Relativeer

Hoe groter en belangrijker we onszelf en ons werk maken, des te meer stress we ervaren.

Ik zal een voorbeeld uit de eigen ervaring nemen.

Net als velen onder ons heb ik zeer regelmatig een probleem met opstaan en de dag beginnen.

Nu kun je denken: pffff nu moet ik weer aan de gang met die hele zelfverzorging. MAAR je kunt het ook op delen in stapjes en het in kleine stappen doen.; Zo, nu ga ik me eerst even wassen. Als je gewassen bent en even rustig gezeten hebt: Zo, nu ga ik me aankleden. En zo ga je vervolgens verder met steeds en klein stapje erbij totdat je het zelf voldoende vindt. Je hoeft je niet elke dag op te maken bijvoorbeeld. Het is nét wat je zelf wilt die dag.

Beter omgaan met stress betekent jezelf, je werk en je leven wat minder serieus nemen. Dat je inziet dat je werk belangrijk is, maar dat andere dingen kunnen zijn die belangrijker zijn.

Wat voor dingen?

  • Je relaties.
  • Je gezondheid.
  • De mate waarin je geniet van je leven.
  • Tijd doorbrengen met je kinderen.
  • Een positieve bijdrage leveren.

Het punt is: als je constant gestrest bent dan lever je geen positieve bijdrage. Misschien wel op je werk. Maar je leven is meer dan je werk alleen.

Onthoudt: je werkt om te leven, je leeft niet om te werken !!!

Je gestreste houding is als vergif voor je geluk, je gezondheid en je relaties. Gebiéden die uiteindelijk belangrijker zullen blijken dan je succes of je inkomen.

Leer de boel in het juiste perspectief te plaatsen. Geld, succes, status, roem, populariteit, winnen – díe dingen zijn leuk. Maar ze zijn niet alles. Ze vormen niet het doel van je leven. Ze brengen je uiteindelijk niet de voldoening waar je naar zoekt.

Vergeet de 4e S niet :ja.- En dat is spelen. Als je beter wilt omgaan met stress dan moet je spelen. Ik noemde het al in de 4 S-en, maar ik licht het nogmaals uit omdat de meeste mensen spelen lang niet serieus genoeg nemen. Als volwassene denk je niet meer te mogen spelen. Waarom niet? Ga met je (klein)kinderen verstoppertje spelen, speel tikkertje, spring samen eens op de trampoline Ga samen van een glijbaan… wedden dat het leuke momenten oplevert?

 

 

Column Lieky – Grenzen stellen zondag 29 november 2020

Grenzen stellen. Waar moet ik dan aan denken.

 

Zeg je ja wanneer je ja voelt ?

Zeg je nee wanneer je nee voelt ?

Voel je aan wat het verwachtingspatroon is van de ander?

Vind jij dat je rekening moet houden het verwachtingspatroon van die ander?

Voel jij je schuldig bij de gedachte dat je jezelf op de eerste plek zet?

Gaat het geluk van de ander voor het geluk van jezelf?

 

Je eigen grenzen bepalen.

Jij bent de denker, jij beslist waar je aan denkt.

Trouw zijn aan je eigen gevoel.

 

Eerst bij jezelf inschatten wat zou vandaag wel kunnen en wat niet.

Niet alles op 1 dag.

Je af en toe terugtrekken en voor stilte om je heen zorgen.

Spreek uit wanneer je iets niet wilt.

Neem het voor jezelf op.

 

 

Zo laat je zien dat jij je grenzen durft aan te geven. Niets levert zo’n slecht gevoel op als over je eigen grenzen heen gaan. Of anderen over jouw grenzen heen te laten gaan. Dat is niet goed. Maar daar moet jij zelf voor waken en je grens aangeven. Waarschijnlijk doet die andere persoon dit niet bewust. Maar als jij het merkt, maak hem/haar er dan wel bewust van.

 

Grenzen aangeven is goed voor je.

Jij moet zelf toelaten dat je een plek hebt op deze aarde, het is jou leven.

Of je er nu blij en tevreden mee bent of niet.

Vraag je zelf eens af, is er wel genoeg liefde voor jezelf om je ruimte te geven en veranderingen in je leven toe te geven.

 

Wat levert het jou op als jij je grenzen aangeeft.

Je zult voelen dat het bevrijdend is. Dat er geen moeten meer is.

Geen druk meer van wel of niet kunnen slagen en de verwachtingen van anderen.

Jij belast je geestelijk en lichamelijk niet.

Jij geeft jezelf de ruimte die jij nodig hebt om goed te functioneren.

Geen slecht geweten meer omdat je het toch altijd goed bedoelt voor jezelf en anderen.

Je raakt dan dus niet meer overbelast.

Probeer het eens uit.

Groetjes van Lieky

Column Marly – Bericht van de Hersenstichting met tips voor Thuiswerkstress ivm Coronaregels

Audio staat onder tekst

Tips om in deze bijzondere tijd ontspanning te creëren voor de hersenen 

Afgelopen week was het de Week van de (Thuis)werkstress. Doel hiervan was om werkenden en werkgevers bewust te maken van de mogelijkheden om een gebalanceerd (werk)leven te leiden, zodat men juist ook in deze bijzondere periode in balans blijft en minder werkstress ervaart. Samen met psychiater, stressexpert en onderzoeker, Christiaan Vinkers, heeft de Hersenstichting enkele tips op een rij gezet om tijdens de huidige thuiswerkdagen zo veel mogelijk ontspanning te creëren voor de hersenen.  

Voor ons is dat uiteraard een goede reden om er in dit radioprogramma aandacht aan te besteden.

Ik zal niet op iedere tip heel diep ingaan, alle informatie staat op de pagina van de Hersenstichting en plaats ik vanzelfsprekend ook op onze website.

“Iedereen heeft weleens stress”, Zegt Christaan Vinkers. “Dat is helemaal niet erg, en in veel gevallen zelfs goed voor je. Stress zorgt ervoor dat je hormonen aanmaakt, die je helpen om sneller te reageren, scherper te denken en beter te zien en te horen. Heel erg handig, in spannende situaties en bij gevaar. Maar soms duurt de stress te lang.”

Stress in de hersenen 

Stress is van grote invloed op het functioneren van je hersenen. Allerlei gebieden in de hersenen werken samen bij spanning én ontspanning. Wanneer je stress ervaart, bijvoorbeeld door een conflict op je werk of een onoplettende fietser, wordt een stressreactie in je hersenen geactiveerd. Tijdens deze reactie maken je hersenen stresshormonen aan, zoals adrenaline en cortisol. Door deze stofjes komt er energie vrij. Deze extra energie is nodig voor je spieren, je denkprestaties, zintuigen en reactievermogen. Hierdoor kun jij bijvoorbeeld net op tijd wegspringen voor die fietser of een sprintje trekken naar de trein, zodat jij op tijd bent voor dat belangrijke sollicitatiegesprek.

Stress is dus heel belangrijk en nuttig. Sterker nog, je kunt niet zonder. Het zorgt voor energie, focus en prikkelt je lichaam en geest. Af en toe een beetje stress is dus helemaal niet erg. Zolang je hersenen voldoende rust en ruimte krijgen om te herstellen, is er niks aan de hand.

Wil je tips over hoe je jouw hersenen voldoende rust kunt geven? Bekijk dan eens onze pagina over ontspanning.

Thuiswerkstress  

Juist nu, is het soms lastig ontspannen. Angst en zorgen om corona, een gebrek aan controle over de situatie, minder structuur en een totaal veranderde leefomgeving vallen bij sommige mensen zwaar. Daarnaast werken veel mensen momenteel thuis en dat kan zorgen voor een toename in werkdruk en stress. Werk en privé lopen meer dan ooit door elkaar heen, sociale contacten ontbreken, er is veel afleiding van bijvoorbeeld kleine kinderen of huishoudelijke taken en het videobellen is voor de hersenen veel vermoeiender dan een persoonlijke meeting.

Als de stress te lang duurt en je hersenen te weinig ontspannen, staat je stresssysteem constant ‘aan’. Je lichaam kan niet goed herstellen en je hersenen gaan slechter functioneren. Extra belangrijk dus, om juist nu te zoeken naar de juiste balans! De Hersenstichting helpt met een aantal praktische thuiswerktips.

Aandachtspunten voor gebalanceerd thuiswerken 

  1. Beweging

Onderbreek het lange zitten en het staren naar een beeldscherm regelmatig om een ommetje te maken. Dat is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je hersenen. Regelmatig bewegen zorgt namelijk voor een betere stemming en vermindering van stress. Daarnaast is het goed voor je denkvermogen, bijvoorbeeld je geheugen of concentratie. Plan dan ook elke dag een ommetje in je agenda. Of organiseer af en toe een telefonische meeting, zodat je al wandelend kan overleggen. Extra tip: Loop het liefst een ommetje in de natuur; het heeft een bewezen ontspannen effect. De Hersenstichting heeft zelfs een handige app voor in het leven geroepen. De Ommetje app kan je daarbij motiveren. Deze is gewoon te downloaden in de playstore van je mobiele telefoon.

Maak wandelen nog leuker met de Ommetje-app

Wandelen houdt je hersenen gezond. De app Ommetje motiveert je om dagelijks een ommetje te lopen. Start met vrienden, familie of collega’s een eigen wandelcompetitie of ga de uitdaging aan tegen de rest van Nederland. Zo motiveer je elkaar om dagelijks een Ommetje te maken. De app is ontwikkeld met hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder. Hij deelt regelmatig een hersenfeitje. Loop je mee?

Download onze Ommetje app

 

  1. Houd contact

Thuiswerken en videomeetings zorgen er bij veel mensen voor dat gesprekken alleen nog maar over de inhoud gaan. De koffiemomentjes en lunchwandelingen schieten er bij in. Maar je hersenen hebben ook sociaal contact nodig om gezond te blijven. Juist nu is het belangrijk om regelmatig te kunnen praten over hoe je je voelt en wat de huidige situatie met je mentale gezondheid doet. Plan daarom af en toe een telefoontje met een collega en spreek van tevoren af om niet over werk te praten. Of start een meeting 5 minuten eerder, zodat je eerst even kan bespreken wat je in het weekend hebt gedaan. Praten over hoe je je voelt helpt. Er zijn vast meer collega’s met (te) veel (thuis) werkstress. Vraag daarom eens aan elkaar hoe het gaat en waar de ander tegenaan loopt.

  1. Zorg voor rust en regelmaat in je werkdag  

Je hersenen kunnen niet 8 uur lang onafgebroken efficiënt presteren. Het is belangrijk om daarom af en toe wat rust in te bouwen. Blok momenten voor koffie- of lunchpauze en een ommetje tussendoor. Plan bijvoorbeeld afspraken van 50 minuten in plaats van een uur, zodat je na elke afspraak een momentje hebt om je benen te strekken, op te laden en een kop thee in te schenken. Zo onderbreek je je beeldschermwerk regelmatig. Je hersenen zijn ook niet zo goed in continu schakelen. Het helpt daarom om je werkdag goed te plannen. Blok tijd in je agenda voor die lastige schrijfklus of dat ingewikkelde dossier, en zet alle meldingen uit zodat je niet wordt afgeleid. Zo werken je hersenen het best.

  1. Voeding

Juist in stressvolle periodes is het belangrijk om goed voor jezelf te blijven zorgen. Sommige mensen moeten onder stress niet aan eten denken, terwijl anderen juist meer behoefte hebben aan makkelijk eten zoals snoep en snacks. Probeer zo regelmatig, gevarieerd en gezond mogelijk te eten. Eet veel groenten en fruit, volkoren producten, noten en peulvruchten en goede vetten uit bijvoorbeeld olijfolie of vette vis. Daarmee houd je je lijf en hersenen gezond. Ook is het verstandig bepaalde producten te vermijden. Pas bijvoorbeeld op met koffie, energiedranken en cola. De cafeïne in deze producten zorgt dat je slechter slaapt en kan zelfs voor meer nervositeit zorgen. Drink liever ook geen alcohol. Daarvan slaap je ’s nachts niet diep genoeg, waardoor je de volgende dag minder weerbaar bent.

Meer weten over wat voeding kan doen voor je hersenen? Bekijk dan nu onze webpagina over voeding.

Folder | Hersenen en voeding

Van iedere hap eten die we doorslikken, gaat maar liefst 20% van de binnen gekregen energie naar onze hersenen. Ze verbruiken meer energie dan ieder ander orgaan in ons lichaam. Het is dus niet verwonderlijk…

Ontvang per e-mail

Ontvang via de post

  1. Sluit je werkdag af

Nu werk en privé meer en meer door elkaar heen lopen is het belangrijk je werkdag goed te plannen. Begin en stop je werkdag op vaste tijden, en zet je computer dan ook uit. Als het kan, zorg dan dat je werkplek een afgeschermde plek is waar je buiten werktijd niet te veel tijd doorbrengt. Ben je gedwongen te werken aan je eettafel? Zorg dan dat je je werkspullen aan het einde van elke werkdag uit het zicht opbergt. Zo kan je in de avond rustig ontspannen en zijn je hersenen niet met werk bezig.

  1. Ontspanning

De berichtgevingen in het nieuws zorgen bij veel mensen continu voor (nieuwe) zorgen. Gun jezelf af en toe wat rust, zet het nieuws af en probeer wat te ontspannen. Hoe je ontspant, is voor iedereen anders. Bedenk voor jezelf waar jij blij van wordt en van ontspant.  Neem bijvoorbeeld een warm bad, ga naar yogales, lees een goed boek, ga lekker koken, doe dagelijks meditatie- of ademhalingsoefeningen of luister naar je favoriete muziek.

  1. Nachtrust

In je slaap verwerk je gebeurtenissen en emoties van de dag. Juist nu je onder grote spanning staat extra belangrijk om aandacht aan je nachtrust te besteden dus. Laat de koffie in de middag en avond staan, houd regelmatige bedtijden aan zorg dat je wegblijft van je schermen in de uren voor het slapen gaan.

Bron: Hersenstichting www.hersenstichting.nl

What do you want to do ?

New mail

What do you want to do ?

New mail

What do you want to do ?

New mail

Column van Lieky – Overbelast raken – Zondag 22 november 2020

Audio staat onder tekst

Overbelast raken.

Over de streep gaan van doorgaan en doorgaan, terwijl moeheid aangeeft dat dit niet goed voor je is. Sterker nog schadelijk, kan zijn om in een cirkel terecht te komen die een neerwaartse spiraal effect heeft.

 

Zo blijft het moeilijk voor je. Zo straf jij jezelf in je eigen leven en dat is een stuk moeilijker in de strijd die je al voelt om met je situatie om te gaan. Dan is

ook accepteren nog ver weg van je.

 

Soms kan het jaren duren dat je maar blijft doorgaan en doorgaan terwijl je weet het is niet goed zoals het nu gaat. Terwijl je weet, ik moet het anders doen.

 

Wil je veranderingen in je leven brengen, begin dan bij jezelf. Als je merkt dat het niet lekker loopt zoals het nu is, verander je denken in je doen en laten, dan ga je andere keuzes maken en dan verandert je situatie en je leven.

 

Probeer eens een andere weg dan die je tot nu toe gegaan bent. Bv, meer rust nemen, vaker nee zeggen tegen jezelf en anderen. Stop met doemdenken, voedt je gedachten met rustige (positieve) gedachten.

Kijk naar wat je wel kan en wat je kan verbeteren. Blijf niet op de bank hangen maar zorg voor bezigheden. Ruim op je kasten, je huishouden en je gedachten.

Gooi alle eruit die je niet helpen met de veranderingen die mogelijk zijn.

Hou je bezig met leuke dingen. Praat jezelf aan dat het iedere dag in alle opzichten steeds beter en beter met je gaat.

 

Probeer het eens uit. Maar houd vol met proberen want het heeft tijd nodig om te veranderen. Vergeet niet, niets doen gebeurt ook niets.

 

Durf veranderingen in je leven te brengen dan kan acceptatie je leven verzachten.

 

Ik wens je inzicht, geduld en succes. Lieve groet van Lieky Van der Velden.

What do you want to do ?

New mail

What do you want to do ?

New mail

Column Annelies van Olst – Mijn ziel vertelt mijn lichaam – zondag 22 november 2020

Audio staat onder tekst

Mijn ziel vertelt tegen mijn lichaam

Lieve Annelies,

Ook al ben je weg genomen en zul je nooit terugkomen, ik koester de herinneringen van de mooie en fijne dingen. Zij zullen nooit verloren gaan, maar vormen een verbintenis die voor altijd van “ons” samen is.

Alleen een paar mensen lijken dat te weten en zien dat ik je vreselijk mis. We hebben geen idee wat het plan van morgen is, dus maak je daarover geen zorgen, maar geniet na van wat is geweest en denk aan de mooie dingen eerst. Wanneer jij ging, liet je mij achter met gedachten die niet werden gezegd en waar ik (nu) toch belang aan hecht. Wanneer je gaat, is het meestal voor veel dingen te laat. Je liet me achter met vragen die geen vragen waren, maar meer een teken aan de wand. De herinneringen blijven voor altijd in jouw hart leven, ook in dat van je kinderen en dat duurt, gelukkig, langer dan heel even. Goh, wat mis ik je….

We hebben prachtige herinneringen gemaakt, en dat is nodig om mijn emoties te bedwingen als het even wat minder gaat. Je bent niet meer, maar ook niet minder en eigenlijk ben je altijd en overal. Ik vind je in mijn hoofd en in mijn hart, daardoor weet ik nog precies hoe het ooit was en ben ik nooit verward. Ik ruik je in de geur van jouw parfum en hoor je in de tonen van ons favoriete lied.

Ik voel je in je zachte huid en in de herinneringen die je achterliet.

Je bent niet meer, maar ook niet minder. Je bent juist meer dan je ooit bent geweest en juist als ik dat besef mis ik je het meest.

In gedachten kom je soms zomaar voorbij een blik, een lach, een moment alsof je er gewoon nog bent. Ik ontmoet je dan, gewoon heel kort, en dat voelt zo vertrouwd en fijn, alsof jij en ik nog “wij” zijn.

Ik koester elk moment dat ik met jou had. Toen wij werden geboren, kon ik al je lach horen. Die vergeet ik zeker nooit, die kreeg me keer op keer ontdooid. Als ik mijn ogen sluit, ben je weer even bij mij en deze herinneringen houden je dichtbij.

De dagen dat ik bij je mocht zijn, zijn de mooiste en verdrietigste uit mijn leven. Jou nog een momentje bij mij kunnen houden, daar zou ik alles voor geven. In de eerste plaats voor mijn kinderen intens te kunnen omarmen. Aan die gedachte kan ik mijn hart en mijn ziel altijd verwarmen. Ik voel een steek van verdriet. Ik moet opnieuw leren leven omdat jij me plots verliet. Hoe kon je zo stom zijn? Je doet iedereen zoveel pijn. Zeker je kinderen. Ook zij  moeten leren leven zonder jou, maar hun liefde , zal nooit verminderen. Ik ben hun mama en ze blijven mij trouw. En dat is het mooiste geschenk nu Ik er zo over nadenk.

Nu ik alleen woon en voor hun kan zorgen, kreeg ons lichaam weer nieuw leven ingeblazen.  Het oude lichaam doet er niet meer toe, maar het nieuwe zal ons verbazen. Daar gaan we van uit en dus moet ik afscheid van je nemen. Ik begin een nieuw hoofdstuk in mijn leven. Maar dankzij jou, heb ik voor de toekomst, een schat aan herinneringen in mijn hart paraat voor als het even wat minder gaat. Beetje bij beetje probeer ik zonder jou verder te leven. Geluk helpt soms, moed altijd. Kom op, we gaan ervoor, dachten we nog een laatste keer in koor.

What do you want to do ?

New mail