Column Marly – Mopperen/piekeren – Zondag 19 september 2021

Column Marly – Mopperen/piekeren – Zondag 19 september 2021

Ik heb geen idee hoe het met jullie zit maar als ik naar mezelf kijk, kan ik me op één dag best wat afmopperen. Als ik dingen vergeet, als 30 keer iets uit mijn handen valt, als iets niet gaat hoe ik het wil, als iets niet zo simpel gaat als voorheen enz enz

Dat ga ik allemaal niet verder uitweiden want iedereen herkent zijn eigen sores en waarschijnlijk zijn eigen gemopper wel.

Maar aangezien al dat gemopper mijn humeur en dus energie kostte, heb ik daar iets op gevonden.

Dat kwam eigenlijk heel toevallig.. Terwijl ik een keer het radioprogramma Luister naar NAH aan het voorbereiden was, had ik het over voornemens voor het nieuwe jaar. En toen dacht ik: laat ik me eens voornemen minder te mopperen. Maar hoe pak ik dat aan?

Zo stond er in de voorbeelden van voornemens om je iets aan te wennen om 1x per dag te doen… bv een wandelingetje na het avondeten.

En toen dacht ik.. dat is het! Ik ga proberen om mijzelf toe te staan 1x per dag te mogen mopperen. Zo stevig als ik wil ! Schelden, huilen, wat ik wil ! Als het maar 1x per dag is.

En geloof me… dat helpt!!

Als ik nu opsta en er gebeurt iets waardoor ik normaal zou mopperen, dan denk ik eerst even na… Is hetgeen wat me gebeurt om mijn moppermoment al te gebruiken?? Nou, eerlijk gezegd, meestal niet.

En zo ga ik de dag verder, bij elk moment denk ik na of ik mijn moppermoment al wil gebruiken.

Uiteindelijk kom ik de meeste dagen door zónder ook maar 1 moment te mopperen.

Daar tegenover staat af en toe wel ook een echte mopperdag gepland… nou ja gepland is het foute woord. Het is een baaldag, als ik een baaldag heb, sta ik me toe om op zo’n dag te mopperen hoeveel ik wil. Dat moet dan ook kunnen vind ik zelf. Dat heb ik dan wel ook weer verdiend.

Voor mij werkt dit echt heel goed en ik kan het iedereen aanraden !

Juist doordat ik veel minder mopper, merk ik dat ik veel positiever in het leven sta. Dat heeft ook alles ermee te maken dat ik die negatieve energie meteen kwijt ben omdat ik het besluit neem dat het nog niet mopper-moment-waardig is.

Overigens kan ik datzelfde ook aanraden wat piekeren betreft. Neem 1 vast piekermoment op een dag. En ook daarbij kun je nog iets extra doen.

Stel jezelf de vraag: Kan ik hetgeen waar ik over pieker veranderen? Zo ja! Hoe? En verander dat dan ook.

Zo nee! Dan moet ik het gaan loslaten!

Makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik. Maar als je op deze manier leert om er mee om te gaan, merk je uiteindelijk dat je wél makkelijker dingen leert neer te leggen. Juist omdat er geen oplossing voor is. Vaak is het verloop van tijd belangrijker. En ook hier kun je de uitzondering maken om op je baaldag te piekeren zoveel je wilt, pieker en mopper er maar op los !!

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben en als extraatje heb ik nog een passende spreuk van de week hier bij: Piekeren neemt de zorgen van morgen niet weg maar wel de kracht van vandaag

Column Lieky – Is het voor jou pas kortgeleden – Zondag 19 september 2021

Is het voor jou pas kortgeleden sinds jij Niet Aangeboren Hersenletsel hebt?

Ik draai al enkele jaren mee met mijn NAH.

In de afgelopen jaren heb ik voor mijzelf uit moeten zoeken hoe kan ik hier het beste mee omgaan.

Dit is wat ik je kan zeggen uit eigen ervaringen.

Geef jezelf echt de tijd om nah te leren kennen. Dit is wel een andere wereld als waar jij voorheen in hebt geleefd .

Want tijd en geduld  heb je nu echt nodig. Soms zal je verrast worden met gevoelens van twijfels, angsten, stress en onzekerheid die je misschien eerst niet had. Geef je een kans om jezelf opnieuw te leren ontdekken. Niet wie je was en wat je voor heen allemaal kon, maar wie ben je NU en wat kan jij Nu wel allemaal.

Terug kijken is normaal. Maar blijf er niet te lang in hangen. Het zal je anders in een neerwaartse spiraal trekken. Omdat terug kijken niet helpt in het hier en nu.

Het is een zoektocht naar jezelf en niet waar is die gene die ik ooit was en komt die nog terug, word ik weer wie ik ooit was? Nee, dat niet maar wel anders en dat anders is nog lang niet klaar en zal ook steeds veranderen.

Het leven is veranderingen  en dat zal altijd zo blijven.

Het verleden is voor goed voorbij en komt nooit niet meer terug.

Maar de toekomst staat voor je deur en wijst je jou weg die je moet gaan.

Jij bent de gene die dat pad moet bewandelen.

Ik wens je sterkte op je pad in de zoektocht in het dagelijkse leven van nah. Niet aangeboren hersenletsel.

 

Column Lieky – Ik leerde door mijn grenzen – Zondag 19 september 2021

Ik leerde door mijn grenzen waar te nemen dat.……….je beter op afstand kan blijven van die grenzen. En zeker niet er overheen gaan. Om je grenzen te leren kennen moet je op je gevoel letten want je lichaam geeft aan waar je grens is.

Enkele voorbeelden.

Bij geen rem ga je over je grens, gevolg is beroerd voelen en gestresst raken.

Als je voelt dat je bv jezelf MOET doorduwen om bezig te blijven waar je mee bezig bent, is daar een grens.

Of, je voelt een raar gevoel in je hoofd.

Een druk op je voorhoofd en je krijgt last van je ogen.

Je wordt prikkelbaar, omdat je het waarschijnlijk toch nog wilt afmaken.

Je raakt gestresst.

Je lichaam zal je het gevoel aangeven, dit is niet goed voor mij hier MOET ik stoppen. STOP dan ook ga niet over je grenzen. Ik heb dit wel meegemaakt omdat ik niet wist dat dit aanwijzingen waren van een/mijn grens.

Het is mogelijk om je grens op te zoeken. Maar doe dit heel bewust. Bewust aanvoelen wat doet het met mijn geest en lichaam, en wees alert. Het is een goed teken als je deze grens voelt.

Zo kan je leren om wel je grens op te zoeken en steeds een beetje verder te gaan. Dan ben je bezig met verbeteringen. Maar het moet bewust gedaan worden, om inzicht te krijgen in jou ontwikkeling zonder jezelf te belasten.

Groetjes van Lieky van der Velden.

Column Lieky – Eigen ervaringen loslaten – Zondag 12 september 2021

Eigen ervaringen loslaten

Ik heb uit verschillende eigen ervaringen moeten leren dat je denken en doen en laten het aller belangrijkste is in je leven. Dat beslist welke keuzes dat ik maak en dat bepaalt hoe ik met mijn leven omga.

.

loslaten van mijn nare herinneringen vanuit mijn verleden, ging natuurlijk niet in een twee drie. Door bewust naar mijn situatie te kijken en te relativeren kon ik accepteren dat ik het verleden niet kan veranderen en dat het voor mij niet goed is om te blijven hangen in nare herinneringen over mijn ervaringen in het verleden.

Blijven treuren over wat is mij overkomen is vechten tegen mijzelf. Dat wilde ik zeker niet.

.

Ja toen ik dat besefte, ben ik dat gaan leren losgelaten. Door een andere manier van denken aan te leren hield ik mij vooral bezig met bewust te leven.

 

* Hoe heb ik het gedaan, hoe ben ik hiermee omgegaan:

Opletten op mijn denken mijn doen en laten.

Er gaat heel veel door mijn hoofd. Soms is het een chaos in mijn hoofd en gaan mijn gedachten alle kanten op. Ik moet daarom zelf gaan uitmaken waar wil ik aan denken.

 

Zelf beslissen welke gedachten ik toelaat.

Nare herinneringen geen aandacht meer geven, geen energie in steken om narigheid in leven te houden. Zo kon ik loslaten.

.

Begrijpen is ook accepteren. Dan ben ik ook niet meer bezig met strijd maar met mijzelf te helpen verder te gaan met mijn situatie en mijn leven.

Ik heb altijd uitgekeken naar verbetering. Hoe kan ik mijzelf verbeteren en verder ontwikkelen dan ik nu al bericht heb.

 

Naar Nieuwe mogelijkheden kijken en toepassen.

Nieuwe goeie gedachten vasthouden en negatieve gedacht te wijgeren en loslaten. Mijn gedachten en daden bewust kiezen.

 

Column Marly – Resumé Hersencoach – Zondag 12 september 2021

Resumé Hersencoach

Je hersenen fit houden?
Maak er een gewoonte van!
Meedoen aan de HersenCoach is een belangrijke eerste stap om je hersenen fit te houden. Nu is het belangrijk om vol te houden.

Je hebt al geleerd dat kleine aanpassingen in het dagelijks leven een groot verschil kunnen maken.

Laat je niet uit het veld slaan als je niet direct merkbare verbeteringen ziet. Want ook al merk je het nu nog niet, de tips uit deze training hebben wel degelijk invloed op de gezondheid van je hersenen

3 tips om gewoontes op te bouwen

De meeste mensen vinden veranderen lastig. Met deze tips werk je in kleine stapjes aan gezondere hersenen!

1.  Ga met kleine stapjes aan de slag en maak het leuk
Kies een of twee concrete doelen waar je de komende tijd mee aan de slag wilt. Maak ze niet te groot, zorg dat elke stap haalbaar is.

2.  Zoek een medestander
Om samen mee te wandelen, recepten uit te wisselen of nieuwe dingen te ondernemen.

3.  Bouw nieuwe rituelen in
Door op vaste momenten te ontspannen of te bewegen of het aan het begin van de week in te plannen.

Puzzelboekje | Hersenkrakers is via de hersenstichting online te bestellen 

www.hersenstichting.nl

Column Anita de Blok – Gedicht – Opgebroken stad door Anita de Blok gelezen Zondag 12 september 2021

Opgebroken stad (Christine Kliphuis)

Zinloos verlang ik naar wat vroeger was

Naar de wereld van verschil

Waarin lichaam en geest

Feilloos samenwerkten

Waarin de dag bestond uit

Nog even dit en nog even dat

Zonder dat de accu haperde

Waarin slapen leidde tot uitrusten

En schijnbaar alles lukte

Zelfs de zon scheen altijd

Zoals in elke mooie herinnering

De dag bestaat nu

Uit stap voor stap

Uit één piek van de dag

Uit doseren

Uit grenzen

Uit één ding tegelijk

Uit onverklaarbaar moe

En uit kijken naar de wereld

Die langs me heen

Doordendert

 

Onzichtbare opbrekingen

In mijn hoofd

Maken denken vermoeiend

Elk gesprek een marathon

Steeds weer een omleiding

Of gaten in het asfalt

Als in een opgebroken stad

Vind ik moeizaam mijn weg

Maar soms verdwaal ik

Zonder dat iemand het ziet

In mijn eigen straten

En alles loopt vast

Tot ik niet eens meer weet

Wat ik net heb gezegd

 

Met een brok in mijn keel

Kijk ik naar de restanten

Waar ik het mee moet doen

Toch zie ik her en der

Een boom, een bloem

Een glimlach

Omdat het ook mooi kan zijn

In een opgebroken stad

En je overal kunt komen

Met navigatie